Den mest produktiva platsen kan vi aldrig söka oss till.
Vi kan bara vänta på att bli inbjudna.
Flow eller The zone. Ni vet den där platsen där tiden upphör att existera. Där vi är nyskapande och orädda för att misslyckas. Där vi utnyttjar hela vår potential. Där vi producerar maximalt.
Vi vet inte hur vi hamnade där, men vi vet med välbehag när vi varit där.
Tyvärr är Flow en tillfällig plats. Lika oförklarligt som vi hamnade där, lika oförklarligt sparkas vi ut. När vi väl har lämnat zonen är det vanligt att vi försöker kämpa oss in i den igen, men det fungerar aldrig.
Men kanske kan vi öka möjligheterna att hamna i zonen om vi förstår hur den uppstår. Kanske.
Ett samhälle blomstrar när människorna planterar träd under vilkas skugga de aldrig sitter.
Ordspråk
Evolutionen har skapat vår rastlöshet, som i sin tur är kreativitetens källa.
Vi tänker nya tankar som förändrar, för ett kort tag.
Sen är det dags för förändring igen.
Vi vill se nya platser, nya filmer, nya stimuli. Vi vill se nytt mode.
Vi vill resa från nu till sen.
Vi är aldrig nöjda. Vi kommer aldrig att sitta i trädets skugga, någon längre tid.
Den vetenskapliga paradoxen säger oss att eftersom vetenskapen alltid går framåt kan vi aldrig veta om det som är sanning idag kommer att förkastas imorgon.
Sanningarna är provisoriska.
Rastlösheten och dess färdkamrat kreativiteten utmanar för att kunna förändra.
Idéer är ingenting. Genomförandet är allt.
Musikern Nick Lowe beskrev sin karriär som att den byggdes på bränsle från många idéer. ”Alla våra dagar är räknade. Vi har inte råd att vara lata. Att agera på en dålig idé är bättre än att inte agera alls eftersom du aldrig kan veta en idés värde förrän du genomför den. Ibland är idén världens minsta; en liten låga som du skyddar med kupade händer för att den inte ska släckas av stormen som river omkring den. Om du håller fast vid lågan så kan storverk utföras omkring den: stora, massiva, kraftfulla och omvälvande saker. Som alla hålls uppe av en liten, liten idé.”
Genomförandet är idén.
Idéerna är bränslet.
Ur Kreativ friktion
av Jan Gradvall och Magnus Lindkvist. 2021.
4 skäl att överväga en extern marknadsavdelning.
1.
Utifrån och in-perspektivet
Läs en text och räkna hur många gånger man använder orden vi och du. När ordet vi är fler än ordet du är det oftast en intern marknadsavdelning som pratar. Och det är inte det tilltal som berör mottagaren mest.
2.
Resurserna
Internt får man arbeta med den kompetens som är tillgänglig. Den externa marknadsavdelningen har i bokstavlig mening oändliga resurser. Och viktigast – man har de resurser som förlöser det aktuella uppdraget.
3.
Ökad effektivitet
Den externa marknadsavdelning har kunskap om likartade marknadsaktiviteter, som man gjort tillsammans med andra. Man vet var fallgroparna döljer sig och vilka delsegrar som är viktigast för att lyckas.
4.
Liten måste besegra stor
Liten måste kunna ta marknadsandelar från den som är stor och har överlägsna interna och externa resurser. Liten har mindre budget och måste förlita sig på sin egen drivkraft. Som i japansk stridskonst, utnyttja motståndarens kraft och styrka till sin egen fördel.
Influensers springer snabbt i konverteringstrappan.
Konverteringstrappan börjar med att man först måste skapa 1. uppmärksamhet – vi måste vara originella och avvikande, vi måste störa monotonin. Sen ska vi skapa 2. medvetenhet genom att vara relevanta och svara mot ett behov (en fråga på Google). Därefter 3. engagemang, intresse, undersökande –budskapet måste inge förtroende. Kommen så långt handlar det om 4. övervägande och värderande – vi måste vara tydliga i konkurrens med andra. Slutligen, om vi lyckats hela vägen, kommer vi till 5. konvertering, det vill säga att ge mottagaren skäl till action, CTA.
Tumregeln är att vi ska satsa 70 % av budgeten på de fyra första stegen. Bygga kunskap och förtroende. Det här verkar vara okänt för många. Hur ofta får vi inte ett erbjudande som säger ungefär: Just nu 50 % rabatt! För en vara eller en tjänst som vi inte har en aning om. En prisnedsättning kan bara fungera när man nått till punkt 4, ovan.
Influensers lever på stegen 1 – 3. Följaren har en relation till influensern. De är ”kompisar” eller ”vänner” på det där sättet som på psykologispråk kallas parasocialt. När Pewdiepie eller Bianca Ingrosso berättar något hamnar mottagaren direkt på nivå 4.
Influensers och intygsgivare är handelsresande i förtroende. Förtroende handlar om dygd. Och det kan innebära en risk att stå en influenser nära när mediadrevet går. Men det är oftast en chans att förflytta sig snabbt i konverteringstrappan.
Veckans tanke!
Det finns ingenting som upptar oss alla så mycket som kommunikation. Både med oss själva och med andra. Ibland tänker man tankar som man vill dela med sig av. De tankarna publicerar vi här.